W niedawnej odprawie kadry kierowniczej polskiej
Policji, uczestniczył gen. insp. Jarosław Szymczyk, Komendant Główny
Policji wraz ze swoimi zastępcami oraz Komendanci Wojewódzcy Policji,
Komendant Stołeczny Policji, Komendanci Szkół Policji oraz niektórzy
Dyrektorzy Biur KGP. Zarząd Główny NSZZ Policjantów reprezentował jego Wiceprzewodniczący mł. insp. Andrzej Szary.
Podczas odprawy omawiano wiele kwestii. Był również
czas aby zaprezentować stanowisko Zarządu Głównego NSZZ Policjantów.
Dotyczyło ono kilku obszarów i zagadnień:
SPÓR Z RZĄDEM RP O POPRAWĘ STATUSU MATERIALNEGO FUNKCJONARIUSZY W OBLICZU KRYZYSU GOSPODARCZEGO
-
zaproponowana przez rząd waloryzacja uposażeń w 2023
roku na poziomie 7,8 % w obliczu waloryzacji emerytur na poziomie prawie
13% nie jest do zaakceptowania, Związek uważa że postulat Forum
Związków Zawodowych oraz pozostałych reprezentatywnych centrali
związkowych o waloryzacji na poziomie 20% jest właściwy, biorąc
pod uwagę najwyższą inflację w historii, która przekracza obecnie 16%;
-
powstaje przekonanie w środowisku, że lepiej iść
na emeryturę niż służyć, policjanci gremialnie występują do komisji
lekarskich celem wydania orzeczenia, co potwierdza, że ich zamiary
o odejściu ze służby są bardzo realne;
-
policjanci pokazali, że można na nich liczyć
np. dotyczy to walki z pandemią oraz ochrony polskich granic, która była
możliwa głównie dzięki polskiej Policji, która nie ma tego zadania
zapisanego w ustawie;
-
wakaty w Policji mogą być na początku 2023 roku
na poziomie 10 tysięcy, przy wakacie na dzień 1 lipca 6240, to powoduje
dodatkowe zadania dla policjantów, którymi i tak są już nadmiernie
obciążeni;
-
świadczenie motywacyjne dla funkcjonariuszy, którzy
mają co najmniej 25 lat służby tylko w części powstrzymało odejścia ze
służby, ale sytuacja zmienia się obecnie na niekorzyść;
-
w latach 2018 – 2021 odchodziło ze służby ponad 2300
funkcjonariuszy ze stażem służby w przedziale 15-25 lat, co powoduje
utratę bardzo doświadczonych osób, których nam brakuje;
-
w 2022 roku w Policji ze stażem 16-20 lat,
uprawnionych do emerytury (stare zasady) jest 17 tysięcy
funkcjonariuszy, natomiast w przedziale 11-15 lat jest ok. 20 tysięcy
funkcjonariuszy, o te grupy należy szczególnie zadbać, aby nie doszło
do kryzysu kadrowego;
-
6,5 tysięcy funkcjonariuszy, którzy nie mają 26 lat
życia korzysta obecnie z przywileju podatkowego, którzy po przekroczeniu
tego wieku będą oczekiwali odpowiedniej rekompensata utraty uposażenia;
-
emeryci już mają 13,14 emeryturę, a Prezydent RP zapowiada 15, co jest kolejnym impulsem do pożegnania się ze służbą;
-
wzrost płacy minimalnej o prawie 500 zł, też rodzi słuszne oczekiwania ze strony funkcjonariuszy;
-
wysokie dodatki dla „cyber” wywołują niezadowolenie pośród szeregowych funkcjonariuszy;
-
etos służby powinien być budowany również
przez poziom otrzymywanych uposażeń, które pozwalają na w miarę normalne
funkcjonowanie bez szukania innych rozwiązań np. dodatkowej pracy
zarobkowej;
-
wskutek funkcjonowania mediów społecznościowych
jesteśmy jako firma w nowej rzeczywistości, gdzie plotka, manipulacje,
prowokacje mogą być przyczynkiem do oddolnych działań;
-
Związek nie dąży do protestu, ale jak zostanie
do tego zmuszony przez rząd, to nie będzie miał innego wyjścia,
doświadczenie 2018 roku pokazuje, że jest to możliwe;
-
kryzys gospodarczy to zapewne większe zaangażowanie
Policji, gdyż niezadowolenie Polaków zapewne będzie rosło co
prawdopodobnie spowoduje wzrost protestów, które trzeba będzie
zabezpieczyć
DODATEK PROGRESYWNY
-
rozwiązanie systemowe, które zbuduje element ścieżki kariery zawodowej oraz stworzy stabilność finansową dla jednostek Policji;
-
1,4 mld zł to nie jest wydatek, który by przekraczał możliwości budżetu państwa patrząc na ogromne wydatki na inne cele;
-
obecnie średnia dodatku służbowego w Policji kształtuje się na poziomie 431 zł, natomiast funkcyjnego na poziomie 1215 zł;
- dodatek ten mógłby być uzupełnieniem waloryzacji nie niższej niż 20%
DODATEK STAŻOWY
-
minister proponuje dodatek stażowy dedykowany
do funkcjonariuszy w przedziale 15 – 35 lat służby, nie będzie on
wpływał na wzrost emerytury, będzie się on kształtował na poziomie 168
zł – 15 lat służby, 763 zł po 35 latach służby, powstaje pytanie ile
osób będzie chciało tak długo służyć?;
- nie jest to znaczący element motywacyjny do dłuższej służby w przeciwieństwie do tzw. dodatku progresywnego
PŁATNE NADGODZINY DLA FUNKCYJNYCH
-
Związek uważa, że obecne przepisy dyskryminują
funkcyjnych szczególnie na niższych stanowiskach np. kierownik
posterunku, kierownik ogniwa, kierownik rewiru itd.;
-
dzisiaj w związku ze spłaszczeniem uposażeń oraz nadgodzinami nie opłaca się być przełożonym;
- minister proponuje ustanowić minimalne limity dodatków dla „funkcyjnych”
DODATEK TERENOWY
-
NSZZ P proponuje, aby wynosił on 6% kwoty bazowej (ok. 100 zł dziennie), a obecnie jest to zaledwie 1% (ok. 17 zł dziennie);
-
minister po wstępnej woli rozwiązania tego problemu, obecnie wycofuje się
CZAS SŁUŻBY/DYŻURY DOMOWE
-
w życie ma wejść na wniosek funkcjonariuszy zmiana
rozporządzenia, która pozwoli na elastyczne planowanie czasu służby
podczas akcji i operacji (częstsze służby i szybszy powrót do domu
i rodziny);
-
NSZZ Policjantów oczekuje rekompensaty finansowej za dyżury domowe;
-
minister złożył wstępną propozycję – rekompensata w formie dodatkowego urlopu
INNE SPRAWY
- w ramach nowego programu modernizacji należy dokonać zakupu lekkich kamizelek dostosowanych do budowy ciała,;
-
niezbędna jest współpraca strony służbowej ze stroną
związkową, gdyż nie zawsze przełożeni dostrzegają problemy lub nie są
właściwie informowani przez swoją kadrę kierowniczą;
-
o dobre relacje międzyludzkie w jednostkach policji
należy dbać, gdyż jak pokazują badania dobra atmosfera w miejscu
pełnienia służby ma istotny wpływ na efekty osiągane w służbie,
-
podziękowania dla Komendanta Głównego Policji,
Komendantów Wojewódzkich Policji/Komendanta Stołecznego Policji
za współpracę z Przewodniczącym ZG i Przewodniczącymi ZW NSZZ P
-
niedoszacowanie budżetu Policji powoduje, że środki
osobowe w 4 kwartale roku przesuwane są na inne wydatki, a winny być
przeznaczone np. na nagrody i wzrost dodatków;
-
świadczenia należne policjantom muszą być płacone
regularnie, gdyż zwłoka w ich wypłacie wywołuje frustracje i utrudnia im
realizację zobowiązań
nsszp.pl